برخورد قطار با عابر پیاده جان شهروند ملایری را گرفت (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) برخورد خودرو پراید با موتورسیکلت یک مصدوم برجای گذاشت (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) زلزله قم را لرزاند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هشدار: مراقب پشه آئدس باشید| راه‌های پیشگیری از تب دنگی برخورد جدی پلیس در خصوص توزیع ۷۰ تن گوشت مغولستانی آخرین خبر‌ها از وضعیت زائران ایرانی در گرمای ۵۰ درجه عربستان (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی یک کارگاه تولید مبلمان در جاده کلات (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) «آرامش در شهر» سایه افکند| جمع آوری ۴۶۰ معتاد متجاهر در مشهد یک فوتی در ریزش منزل مسکونی در چناران (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات پلیس تهران بزرگ درباره حادثه جوادیه به‌هم‌ریختگی در پیش‌فروش بلیت قطار‌ها همچنان ادامه دارد آخرین اخبار از عملیات جست‌و‌جوی مفقودین معدنِ شازند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٢٨ خرداد ١۴٠٣) | وزش باد شدید همراه با گردوخاک افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی به زمان دیگری موکول شد مواقعی که سگ‌گزیدگی باعث مرگ می‌شود + نظر دامپزشکان آیا زمان واریز معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشخص شد؟ سایه تورم بر سرِ بازنشستگان | نقدی بر اجرانشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم!
سرخط خبرها

موج کوهستان چیست؟ | علت احتمالی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید

  • کد خبر: ۲۳۰۵۶۱
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
موج کوهستان چیست؟ | علت احتمالی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید
بالگرد شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در منطقه‌ای با خطر امواج کوهستان سقوط کرد؛ اما موج کوهستان چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، «موج کوهستان» تا امروز در کشور‌های مختلف باعث بسیاری از سقوط‌های هواپیما‌ها شده است؛ موج کوهستان در قسمت پشت‌به‌باد کوه شکل می‌گیرد و ابر‌های عدسی که معمولاً در بادسوی کوه با فاصله‌های تقریباً مساوی دیده می‌شوند، «آشکارساز» این موج‌ها هستند و هرچه از کوه فاصله بیش‌تر شود، کوچک‌تر می‌شوند تا اینکه تمام قطرک‌های آن ابر‌ها تبخیر می‌شود البته اگر هوا خشک باشد، حتی این آشکارساز‌ها نیز دیده نمی‌شوند.

معمولاً اگر موج کوهستان پیش‌بینی نشود یا اینکه امکان پیش‌بینی آن به‌دلایلی وجود نداشته باشد، تراز پرواز هواپیما یا بالگرد باید ارتفاع بالاترین قله کوهستان از سطح دریا به‌علاوه یک‌سوم ارتفاع بالاترین قله کوهستان در نظر گرفته شود تا خطری برای سرنشینان هواپیما یا بالگرد پیش نیاید.

ضمناً چنانچه هواپیما یا بالگرد با «باد روبه‌رو» مواجه باشد، خطر موج کوهستان بسیار افزایش می‌یابد.

دکتر محمدتقی زمانیان، از پیشکسوتان برجسته صنعت هواشناسی کشور و عضو سابق کمیته مشترک علمی، بیان می‌کند: ابری که رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات وقوع سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، در هواشناسی به نام «ابر عدسی» مشهور است که نشان از وجود «موج کوهستان» در بخش پشت‌به‌باد کوه دارد.

همچنین حسین اردکانی، پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان نیز درباره نقش احتمالی مداخلات جوّی در وقوع این سانحه می‌گوید: در منطقه وقوع سانحه، به‌احتمال زیاد امواج کوهستان شدید بوده است و اگر خلبان بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد، باید حداقل یک‌هزار تا دوهزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد؛ چراکه در برخی مواقع، ۲ تا ۵ هزار متر «حرکت نزولی» در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد.

پرواز هلیکوپتر رئیس‌جمهور در آن منطقه کوهستانی نیز بنابر برخی قرائن هواشناسی، در جهت مخالف باد بوده است؛ این مسئله می‌توانسته است هلیکوپتر را شدیداً به‌سمت پایین بکشاند و برخورد با صخره را باعث شده باشد.

باید این مسئله در سانحه اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا در این پرواز، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان شده بوده یا خیر؛ در جریان سقوط هواپیمای مسافربری ATR در منطقه دناکوه در سال ۹۶ نیز شاهد وجود امواج کوهستان در سطوح بسیار بالا بودیم که باعث وقوع آن سانحه بسیار تلخ شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->